Beweeg beter

Tevreden over...

Doelen mobiliteit:

  • Optimaliseren van het circulatieplan Lanaken centrum in overleg met handelaren en inwoners.
  • Verhogen van de veiligheid voor fietsers, voetgangers en herbekijken van het vervoersplan De Lijn.
  • Aanpakken van knelpunten in Lanaken: verkeersinfarct Rekem en toegankelijkheid Nijverheidslaan, de samenwerking met Maastricht verbeteren voor de realisatie van de ontsluitingsweg.

Uitgebreide visie 

Overal in Lanaken worden we dagelijks met mobiliteitsproblemen geconfronteerd. Denk aan de moeilijke doorgang op de steenweg van Veldwezelt en Neerharen, de onverantwoorde doorgang van zwaar vervoer door de dorpskern van Smeermaas en de gecreëerde flessenhals en de stilstand aan de nieuwe winkels in Rekem.

Maar de problemen doen zich niet alleen voor op de verbindingsassen, ook in het handelscentrum en in de kleinere centrumstraten is het verkeer verstikkend. Ook heerst er een onveilig verkeersgevoel van onze schoolgaande jeugd door verkeerschaos bij het begin en het einde van de schooltijd.

CIRCULATIEPLAN LANAKEN CENTRUM

Het huidige plan richt zich op het snel uit het centrum krijgen van auto’s, wat nadelig is voor de middenstand. Wij willen een plan dat ervoor zorgt dat mensen gemakkelijk het centrum kunnen bereiken.

  • Straten zoals Heuvelstraat, Broekstraat, Korte Straat, en vele anderen, zijn overbelast door het huidige circulatieplan. Ook in de deelgemeenten zijn er woonstraten met parkeer- en circulatieproblemen, zoals Lindestraat en Strodorp in Veldwezelt, en de Brugstraat in Smeermaas.
  • Het kruispunt Spoorwegstraat/Molenweidestraat/Stationsstraat moet verkeersveiliger! De Spoorwegstraat kan onmogelijk een doorgangsstraat te blijven, ook hier moeten snel maatregelen getroffen worden en dient éénrichtingsverkeer overwogen te worden.

VEILIGHEID KINDEREN

Onze kinderen moeten veilig van en naar school kunnen langs degelijke stoepen en fietspaden. Slechts 37 % van onze inwoners is tevreden met de huidige situatie. Een proefproject met slagbomen kan op bepaalde plaatsen snel voor ver

betering van de veiligheid zorgen. In- en uitgangen van de scholen moeten in de mate van het mogelijke autovrij zijn tijdens begin en einde van de school.  Stoepen en fietspaden dienen overal in uitstekende staat te zijn en zeker die in schoolomgevingen.

SCHOOLBUSVERVOER

Het schoolbusvervoer werd stopgezet, maar wij willen een nieuw onderzoek uitvoeren om de haalbaarheid van herintroductie te bekijken.

PROBLEMATIEK N78 (NEERHAREN – REKEM)

We stellen beter functionerende slimme lichten voor, een ventersweg voor verkeer en winkelgebeuren: één rijstrook voor doorgaand verkeer en één rijstrook voor het winkelgebeuren, en een ononderbroken middenberm van rondpunt Rekem tot Neerharen.

ONTSLUITING SMEERMAAS

De voorkeur van de inwoners gaat uit naar een verbinding van de Brusselseweg langs het ecoduct en de spoorweg richting industrieterrein, om de dorpskern en schoolomgeving te vrijwaren van zwaar verkeer en luchtpollutie. Wij ondersteunen die visie volledig.  Voor dit belangrijke dossier heeft Lanaken echter de stad Maastricht nodig.  Maastricht zal vanaf nu waakzaam zijn om grensoverschrijdende projecten aan te gaan met Vlaanderen en Lanaken.

AANSLUITING GELLIKERWEG

Het huidige beleid heeft dit halfslachtig opgelost. Wij stellen voor om de Gellikerweg te verleggen via het oude treintraject richting rotonde aan Sportpark Montaignehof voor een veilige en duurzame oplossing.

VERVOERSPLAN DE LIJN

Dit dossier was niet belangrijk genoeg voor de huidige meerderheid om een agendapunt te zijn op de gemeenteraad. Cd&v plus is niet gediend met beleidsmensen die niet opkomen voor de inwoners van onze gemeente.

Bereikbaarheid vanuit onze deelgemeenten blijft voor ons een topprioriteit. De deelgemeenten Veldwezelt en Kesselt zijn op het vlak van Openbaar Vervoer slecht bedeeld. Verbindingen naar het centrum behoren tot onze prioritaire dossiers. Ook inwoners zonder auto, senioren die niet meer durven te rijden, mensen die het openbaar vervoer willen nemen vanuit milieustandpunt, en jongeren moeten zich vandaag de dag gemakkelijk kunnen verplaatsen met het openbaar vervoer.

De afschaffing van de halte aan het ziekenhuis St. Barbara of de onvoldoende bereikbaarheid van het OPZR mogen slechts éénmaal tot de flaterdossiers behoren. Mensen die op raadpleging moeten, op bezoek gaan, of zich überhaupt willen verplaatsen, moeten hiervoor niet honderden meters te voet afleggen. Deze dienstverlening moet snel beter. Alle afgeschafte haltes van het blauwe beleid zullen opnieuw onder de loep worden genomen.

TRAJECTCONTROLES

Trajectcontroles: Voor cd&v Plus kunnen deze, maar wel op de juiste plaatsen. Niet op straten met veel zijstraten waar hardrijders gemakkelijk kunnen ontsnappen aan registratie. Voor ons is het ook belangrijk dat de opbrengsten uit de boetes worden aangewend om de verkeersveiligheid in Lanaken te bevorderen. Geen pesterijen voor onze inwoners of plat geldgewin.

SPARTACUSPLAN

Eerst werd het nutteloze aangelegde goederenspoor tussen Sappi Maastricht en Sappi Lanaken aangelegd. Buiten één gecharterde trein bij de opening, 16 jaar geleden, heeft er nooit nog een trein gespoord. Door het niet doorgaan van het Spartacusplan blijft men achter met de kosten van de nutteloze studies voor de heraanleg van de Stationsstraat en blijven we achter met het gevaarlijke kruispunt Stationsstraat/Europalaan (ring). 

FIETSPADEN

Onze fietsers zijn slechts voor 54 % tevreden. Lanaken een fietsgemeente noemen is niet voldoende! Onze fietspaden moeten beter onderhouden worden. Onduidelijk gekleurde fietspaden op ongepaste plaatsen en de veel te smalle fietspaden geven een vals veiligheidsgevoel, denk aan de grensovergang Brugstraat.

OMLEIDING WEGENWERKEN

Omleidingen bij wegenwerken duren te lang en worden vaak te laat of niet aangekondigd. Aannemers moeten contractueel verplicht worden om sneller te werken en hun materiaal tijdig te verwijderen bij het stopzetten van de werken. Deze situaties, vaak veroorzaakt door stroom-, waterleidings-, of gaspannes, moeten beter opgevolgd worden.