Samen sterker
Tevreden over...
Doelen sociaal beleid & dienstverlening:
- Efficiënte digitale en fysieke dienstverlening, beter bereikbaar voor alle inwoners, op meer momenten en zonder afspraak.
- Kansarmoede aanpakken en gerichte ondersteuning bieden aan kwetsbare groepen en individuen.
- Behouden van het sociaal weefsel met aandacht voor alle leeftijdsgroepen.
Uitgebreide visie
- De maatschappelijke aandacht voor mensen met een handicap is door de jaren heen grondig gewijzigd. Het beleid evolueerde van een zorgmodel, over een integratiemodel naar een inclusiemodel. Cd&v plus wil dit model terug opwaarderen en wenst dit nog verder uit te breiden opdat in alle beleidsdomeinen rekening gehouden wordt met de diversiteit van alle Lanakenaren. Een doeltreffend beleid vertrekt vanuit de vraag zelf. Er wordt ruimte gemaakt voor participatie van personen met een handicap in alle sectoren van het maatschappelijk leven. Een lokaal bestuur dient te trachten andere inwoners op hun verantwoordelijkheid te wijzen naar alle vormen van toegankelijkheid en mobiliteit.
- In deze turbulente tijden van globalisering, financiële crisis, individualisering, stijgende intolerantie, met een groeiende kloof tussen zij die hebben en zij die niet-hebben, met een toenemend aantal mensen met schulden, meer zelfdoding, vereenzaming, depressies… vindt cd&v plus een doorgedreven en kwalitatief sterk lokaal sociaal beleid absoluut noodzakelijk. In het kader van een zorgzame samenleving dient iedere Lanakenaar beroep te kunnen doen op een toegankelijke en nabije dienst- en hulpverlening die afgestemd is op zijn zorg- en welzijnsvragen.
Daarom ondersteunt cd&v plus de sociale projecten die succesvol en goed zijn voor onze bevolking voor de volle 100 %. De Minder Mobiele Centrale, uitgifte van de thuiszorggids, de toelage voor stomazorg of incontinentie, rolstoelvervoer, buurtrestaurants, gezondheidswandelingen, belgezel, maatjes, enz.
Het Huis van het Kind is voor onze partij een prioritair project waar aanstaande ouders en gezinnen met kinderen ondersteuning kunnen genieten op gebied van welzijn en gezondheid.
Via het nieuwe woonzorgdecreet moet de aandacht van de lokale dienstencentra verlegd worden naar een goede interactie met de lokale buurten (lees deelgemeenten). Concreet moesten alle buurten onder de loep genomen via de opmaak van een buurtanalyse. Cd&v plus zou de mindere punten onmiddellijk willen aanpakken en verbeteren. Zo was het de cd&v die het gebrek van een geldautomaat in verschillende deelgemeenten op de gemeenteraad aankaartte. We werden uitgemaakt voor populisten. Nu zien we echter dat de burgemeester meer uren in dit project heeft gestoken dan we konden hopen. Het resultaat is in ieder geval al positief op één locatie (Rekem). Nochtans was daar niet de meeste prioriteit.
DIENSTVERLENING AAN DE BURGER
Tevredenheid loketfuncties gaat ieder jaar achteruit, vandaag is dit nog slechts 66%.
Cd&v plus vindt het cruciaal om iedereen snel en efficiënt te helpen. We willen inzetten op degelijke en snelle digitale dienstverlening, maar willen ook een goede lokettenservice voor mensen die minder digitaal onderlegd zijn. Dit houdt in dat er vrije inloopmomenten moeten komen voor niet alleen het gemeentehuis, maar ook voor politie, OCMW, dienstencentrum en vrijetijdsinfopunt. Deze diensten moeten beter bereikbaar zijn en meer openingsuren hebben. Voldoende personeel zal worden ingezet om dit te realiseren, zodat lange wachttijden voor afspraken tot het verleden behoren.